keskiviikko 11. marraskuuta 2015

TRAVELING IS THE ONLY THING YOU BUY THAT MAKES YOU RICHER

Viikko sitten maanantai-iltana hain Eetun lentokentältä, ja pääsin vähän näyttämään Soota. Tiistai-iltana jo oltiin käyty läpi kaikki "pakolliset" ja tajusin kuinka pienessä paikassa sitä oikeesti ollaan, ja kuinka vähän täällä on mitään järkevää tekemistä. Keskiviikkona lähettiin kuitenki taas lentokentälle, suuntana Quebec ja Montreal. Välilasku Toronton keskustan lentokentälle oli enemmän ku mielenkiintonen, ja siitä jatkettiin Montrealiin. Päästiin heti testaamaan myös julkista liikennettä, joka vei meidät suoraan hotellin eteen. Reissupäivät on kuitenki sen verran rankkoja, ja alko olla pimeetä, et käveltiin vaan vähän ympäri kaupunkia ja käytiin syömässä MVP-ravintolassa.

Torstaina oli koko reissun pääpäivä, kierreltiin Old Montrealia ja käytiin shoppailemassa jäätävässä ostoskeskuksessa joka on osa Montrealin underground cityä. Eka mielikuva oli, että no ei tää ees oo kauheen iso, 5 kerrosta ja ihan ok kaupat - mutta pohjakerroksen kautta se ostoskeskus yhdisty muihin ostoskeskuksiin ja meni pikkasen pää pyörälle, että missä sitä nyt oikeesti ollaan. Tää underground city on ilmeisesti keino paeta kylmää talvee, ja sieltä löytyy kaikki mitä voi oikeestaan tarvita, eikä tarvi mennä ulos kun on kylmä. Kaupunkina Montreal oli tosi kiva, ei liian iso mutta tarpeeks iso ollakseen kiinnostava ja hieno. Ymmärrän kyllä ehdottomasti kun monet on sanonu, että Montreal on eurooppalainen kaupunki, oli jotenki tosi kotosa olo sielä vaikka kieli olikin ranska. Pienen välikuoleman ja jalkojen lepuuttamisen jälkeen suunnattiin kohti Bell Centre:ä, Montreal Canadiensin kotihallia ja meidän molempien ensimmäistä NHL-peliä. Meinas lähtee mopo käsistä kun käytiin hakemassa vähän fanikamaa ennen peliä - kuinka sitä muutenkaan vois peliin mennä jos ei täysillä kannata jompaa kumpaa? Olin tosi habsi fani mun tpaidan, lippiksen ja foam fingerin kanssa ja fiilis hallissa oli kyllä katossa. Meidän paikat oli aika korkeella, mutta ei ihan katon rajassa, ja olin oikeestaan aika yllättyny kuinka hyvin sieltä näki vaikka on yhtä sokee ku mä. Habs voitti 4-1 Islandersin, ja peli oli muutenki hyvä, vaikka ei päästy näkeen tappelua. Ehkä ens kerralla sitten. Pelin jälkeen lompsittiin hotellille keskustan läpi ja mentiin suht ajoissa nukkumaan, kun taas oli matkustamista edessä.

Perjantaina lähettiin aamusta lentokentälle ja takas Torontoon. Nää tunnin lennot menee jotenki niiin nopeesti ja vaivattomasti, eikä Porter Airlines oo pilattu hinnalla. Ja saa ilmasta viiniä. Porter wins. Torontossa liikuttiin enimmäkseen metrolla, ihan ajan säästämisen takia. Käytiin viemässä tavarat hotellille ja lähettiin Hockey Hall of Fameen. Onnistuttiin kuluttamaan sielä aika paljon aikaa, koska pitihän sitä kokeilla mm. laukomis- ja torjumissimulaattoria. En ollu kovin luonteva maalivahti, joten ei tarvi miettiä, et ois tehny väärän valinnan ku pysy sielä kenttäpelaajan roolissa. Perjantain viimenen nähtävyys oli CN-tower, joka oli hieno, mutta ihan pikkasen ylihinnoteltu. Kaupunki näytti upeelta 447m korkeudelta, mutta sieltä ei saanu kyllä maisemia ikuistettua kovin hienosti lasien ja verkkojen takia. Loppuilta meni shoppaillessa Eaton Centerissä, joka jälkeen hotellille syömään pizzaa ja nukkumaan.

Lauantaina lähettiin kohti Pearsonin lentokenttää, josta jatkettiin matkaa lentokoneen sijaan autolla kohti Niagaran putouksia. Vähän jännitti siinä Pearsonin lähellä kun kaistoja ei ees kerinny laskemaan, mutta onnistuttiin kuitenki löytämään oikeelle tielle ja pian oltiin jo putouksilla. Keli oli ihan loistava meidän reissulle, ja maisemia ei voi edes yrittää selittää. Me ollaan kierretty paljon näitä nähtävyyksiä about 15 vuotta sitten kun asuttiin perheen kanssa Kanadassa, ja on mielenkiintosta nähdä ne uudestaan ja erilaisesta perspektiivistä. Illaks mentiin vielä shoppailemaan Outlet Collection Niagara on the Lakes ostoskeskukseen putousten lähellä, ja kun tungettiin auto täyteen kasseja jatkettiin reissun viimeiseks yöks Woodstockiin. Oli ihana päästä käymään sieläkin, kierrellä ympäri kaupunkia ja nähä tuttuja paikkoja. Ihanaa oli myös saada kotiruokaa ekaa kertaa reiluun pariin kuukauteen! Porealtaassa, saunassa ja punaviinissä ei myöskään ollu todellakaan valittamista! <3

Sunnuntaina kierreltiin vielä vähän Woodstockia ja jäähallilla oli pakko käydä ihan sisälläkin. Kilometrejä oli kuitenki vielä sen verran jäljellä, että ennen 12 jo lähettiin ajamaan USA:n kautta kohti Soota. Rajalla meidän auto ja tavarat myllättiin läpi, ja Eetulle piti hakea VISA waiver, mutta päästiin jatkamaan matkaa. Reitti oli aika helppo, eikä liikenteessä oikeestaan mitään suurempia ongelmia ollu koko reissun aikana. Me saatiin kiva auto, kuunneltiin musiikkia ja tuijoteltiin maisemia, maisemia, jotka ei paljon +500km aikana vaihtunu. Paras kyltti tienvarressa oli "PRISON AREA DO NOT PICK UP HITCHHIKERS" ja hienoin silta on edelleen Mackinaw Bridge. Päästiin takas Kanadaan 8 aikaan illalla, haettiin syötävää ja ruvettiin käymään heti läpi mitä sitä oikeesti tulikaan ostettua.

Jos joku oikeesti luki tänne asti, niin kiitos ja anteeks - mutta tässä oli meidän reissu tiivistettynä. 1090km ajettiin, 3 eri lentoa, paljon kävelyä, shoppailua, nähtävyyksiä ja hengailua yhdessä pitkästä aikaa. Sit paluu arkeen.

1. Kuulostaa hauskalta! Mä oon kans lähdössä tänään Montrealiin ja joulukuussa Torontoon niin oli kiva kuulla, että tykkäsitte. Vitsi, ajattelin alkuun etten käy Niagaralla ollenkaan mutta rupesi tän myötä vähän houkuttamaan :D Saa nähdä, ehtiikö!

1. Kannattaa ehdottomasti käydä Niagaralla jos vaan kerkee! Ja hauskaa reissua!! :)

2. Moi,

Wau, kuulostaa reippaalta toiminnalta ja mukava ajatella teitä seikkailemassa tutuissa paikoissa.

Oliko Woodstock ja Toronto sellainen kuin muistit 10+ vuoden takaa ?

Nyt keskittymistä opiskeluun :-)

Terv,
    Jouni

1. CN-towerin lasilattia ei ihan yhtä isolta tällä kertaa tuntunu, mutta kyllä Woodstockissa aika hyvin ties paikat ja reitit edelleen! :)